Meer engagement door een sterke branding in jouw marketingmix

June 7, 2024
Lana Aerts

Iedere KMO streeft naar meer zichtbaarheid en vertrouwen bij hun klanten. Branding en marketing spelen daar een onmisbare rol in. Hoewel marketing en branding vaak als afzonderlijke elementen worden beschouwd, gaan ze hand in hand. Het belang van sterke visuele elementen in marketing wordt vaak onderschat. Toch zorgt een knappe branding voor een sterkere band met je klanten. Door middel van branding kan jouw KMO niet alleen top of mind blijven, maar ook een dieper vertrouwen opbouwen. Dit komt doordat de focus vaak ligt op direct meetbare aspecten zoals verkoopcijfers en klikratio's. Echter, visuele branding gaat over het creëren van een emotionele connectie en het communiceren van jouw merkidentiteit. Door het creëren van opvallende visuele prikkels kun je jouw onderneming véél meer in de picture zetten en zo jouw verkoopcijfers een boost geven.

Wat is marketing?

De betekenis van marketing luidt als volgt: “Marketing is een proces waarmee bedrijven waarde creëren voor de klant en sterke klantrelaties opbouwen om in ruil daarvoor waarde van de klant te krijgen.” (Philip Kotler, Principes van marketing (zesde editie), Pearson education, 2013, p. 11)

De kernfocus van marketing ligt op het creëren van waarde voor zowel jouw klant als jouw onderneming. Dit omvat het identificeren van de behoeften en wensen van jouw doelgroep en het ontwikkelen van aantrekkelijke producten of diensten die deze behoeften vervullen. Als wij als brand- en performance specialisten ons werk goed doen, krijg je waarde terug in de vorm van verkoop.

Waarom is marketing belangrijk?

  • Verbinden met je doelgroep: Marketing stelt bedrijven in staat om effectief te communiceren en te engageren met hun doelgroep. Door te begrijpen wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben, kun je relevante en aantrekkelijke boodschappen leveren.
  • Stimuleren van verkoop: Op zijn meest banale niveau helpt marketing om verkoop te genereren. Door bewustwording te creëren en potentiële klanten te overtuigen van de waarde van je product of dienst, zet marketing de basis voor toekomstige verkopen.
  • Ondersteunen van bedrijfsgroei: Op lange termijn is marketing essentieel voor de groei en ontwikkeling van je bedrijf. Het helpt bij het opbouwen van een loyale klantenbasis en opent nieuwe markten en kansen voor expansie.

Marketing is niet alleen belangrijk; het is onmisbaar voor elk bedrijf dat wil groeien, concurreren en succesvol wil zijn.Marketing is dus de manier waarop bedrijven hun producten/diensten aan klanten laten zien. Het is een brede term dat onderverdeeld wordt in verschillende activiteiten.Enkele voorbeelden zijn:

  • Contentcreatie
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (zoekmachine advertertenties)
  • E-mail marketing
  • Flyers, affiches
  • …..

Daarnaast hebben we branding. Branding zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf herkennen en zich verbonden voelen. Dit doe je door op een consequente manier volgens jouw vastgelegde huisstijl te communiceren.

Wat is branding precies?

Als we spreken over branding, verwijzen we naar veel meer dan alleen een logo of een visuele identiteit. Branding is het vormgeven van je merk in zijn totaliteit; het is hoe je onderneming waargenomen, ervaren en onthouden wordt door je doelgroep.

Branding wordt geuit via héél veel verschillende middelen:

  • Het interieur van jouw zaak.
  • De copywriting van de boodschappen die je uitstuurt.
  • De verpakkingen van jouw product.
  • De manier waarop jouw collega’s communiceren met de klanten.
  • Jouw logo.
  • De huisstijl die je toepast.
  • De tone of voice.
  • Grafische elementen.
  • Kleuren.

Branding gaat dus niet enkel over hoe je jezelf presenteert, maar vooral over hoe anderen jou zien. Het is het buikgevoel dat mensen hebben over jouw merk, beïnvloed door je acties en consistentie.

De kern van branding ligt in het creëren van indrukken om een positieve en authentieke perceptie onder je publiek te vormen.

Dit doe je door consistentie in gedrag, communicatie en waarden te vormen. Zorg ervoor dat je authentiek betrokken bent bij je publiek, zonder te vervallen in verzadigde tactieken.

Via branding kan je jouw bedrijf een eigen karakter en stem geven, waardoor je onderscheidend en herkenbaar wordt in de markt.

De kern van branding

In de kern gaat je merkidentiteit over het communiceren van de waarden, missie en visie van je bedrijf. Het vertelt je klanten wie je bent, waar je voor staat en wat ze van je kunnen verwachten.

Een sterke branding straalt vertrouwen uit en bouwt een emotionele connectie op met je doelgroep, waardoor klanten zich aangetrokken voelen tot je merk.

Waarom is branding belangrijk?

Visuele elementen zoals logo's, kleurenschema's en typografie zijn super belangrijke componenten, maar het gaat verder dan dat.

Branding omvat ook je tone of voice, klantenservice, ervaringen en alles wat bijdraagt aan hoe je klanten je merk ervaren. Het is het totaalplaatje dat je presenteert aan de buitenwereld.

Branding is van onschatbare waarde voor bedrijven van elke grootte. Goede branding maakt je bedrijf herkenbaar en zorgt voor een betere perceptie. Hierdoor wordt de waarde van je producten of diensten in de ogen van potentiële klanten verhoogd.

De voordelen van een goede branding op een rijtje:

  • Verhoogde herkenbaarheid: Een sterk merk valt op binnen een concurrerende markt. Goede branding onderscheidt jouw bedrijf van die van jouw concurrent.
  • Bouwt vertrouwen op: Consumenten hebben de voorkeur voor bedrijven die professionaliteit uitstralen en een duidelijke consequente boodschap hebben. Branding helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep via verschillende kanalen, denk maar aan social media, jouw nieuwsbrief, een klantenrelatiegeschenk.
  • Een sterke branding ondersteunt marketinginspanningen: Het verbetert je marketing efficiëntie. Alle marketingactiviteiten worden ondersteund door een coherente merkidentiteit, wat de effectiviteit van elke campagne verhoogt. Consistente toepassing van je huisstijl in alle communicatie en klantinteracties bouwt vertrouwen op en verhoogt de loyaliteit.
  • Creëert klantloyaliteit: Mensen bouwen een emotionele connectie op met merken. Goede branding draagt hieraan bij, wat leidt tot nieuwe, trouwe klanten en meer herhaalaankopen bij bestaande klanten.

Rebranding: de betekenis

Misschien heeft jouw bedrijf al een branding maar om verschillende redenen kan het zijn dat die toe is aan verandering, dan is het slim om een rebranding te overwegen.

Rebranding is een strategie die wordt gebruikt om de perceptie van je merk in de markt te veranderen of te vernieuwen.

Dit kan een complete make-over van je visuele identiteit zijn, inclusief je logo, huisstijl, marketingmaterialen en misschien zelfs jouw naam. Het kan ook subtieler zijn waarbij je de focus legt op het vernieuwen/opfrissen van je merkboodschap of -waarden.

Wanneer is rebranding nodig?

Rebranding wordt vaak overwogen wanneer een bedrijf van richting verandert, nieuwe markten wil aanspreken of simpelweg omdat het merk verouderd is en niet meer resoneert met de huidige doelgroep en het economisch klimaat.

Het is een kans om je merkverhaal opnieuw te definiëren en te versterken, om zo een nieuwe of verbeterde connectie met je publiek te maken.

De impact van rebranding op engagement

Een succesvolle rebranding kan het engagement significant verhogen. Door je merk opnieuw te positioneren met een frisse en relevante uitstraling, kun je jouw doelpubliek opnieuw boeien. Zeker wanneer je de rebranding uitrolt met behulp van een krachtige campagne.

Het is een krachtige manier om te laten zien dat je bedrijf evolueert, luistert naar zijn klanten en inoveert.

Wat ben je met een sterk merk als je doelgroep niet weet dat je bestaat? Inderdaad: Niets! Te vaak investeren bedrijven in een super goede branding maar ze doen er vervolgens vaak niets mee.

Zorg ervoor dat jouw merkidentiteit geïntegreerd wordt in al jouw communicatiekanalen, voor een betere herkenning en relatieopbouw.

De betekenis van engagement

Engagement, of klantbetrokkenheid, verwijst naar de mate waarin klanten interactie hebben met je merk. Dit gaat verder dan louter transacties; het omvat alles van het volgen van je merk op sociale media tot het deelnemen aan evenementen of het achterlaten van feedback.

Integreer de branding van jouw bedrijf in je contentstrategie om herkenning te creëren en top of mind te blijven bij je doelgroep.

Deze integratie zorgt ervoor dat elk soort content niet alleen waarde biedt, maar ook consistent de identiteit en waarden van je merk uitdraagt. Uiteindelijk resulteert dit in meer engagement.

Hulp nodig met een contentplanning? Lees dan onze blog over hoe een contentplanning zorgt voor meer structuur en efficiëntie.

Waarom is engagement zo belangrijk?

Engagement is een indicator voor hoe relevant en resonant je merk is voor je doelgroep. Een hoog niveau van engagement duidt op een sterke relatie tussen klant en merk, wat nodig is voor het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit.

Die verbondenheid kan ervoor zorgen dat iemand (opnieuw) klant wordt, klant blijft of met jouw bedrijf wil samenwerken.

Het geeft een gevoel van connectie. Dit kan gebeuren zonder dat er al sprake is van een intentie tot aankopen. Je richt je op een publiek dat past binnen jouw doelgroep om op die manier een connectie op te bouwen met hen. Ten slotte leidt dit tot verkoop.

Hoe creëer je engagement?

Het creëren van engagement vereist een mix van relevante content, interactie en consistentie. Dit kan variëren van het delen van boeiende verhalen op je blog tot het reageren op opmerkingen op sociale media.

Het doel is om je klanten te betrekken bij een dialoog en hen het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van je merk. Je moet je inbeelden dat mensen dagelijks worden gebombardeerd met merkboodschappen. Onderscheiden is key!

Op een of andere manier moet je zoveel mogelijk aandacht naar jouw bedrijf trekken. Een hook, ook wel een haakje genoemd, is iets dat je hier goed bij kan helpen.

Hoe visuele hooks bijdragen tot meer engagement

Visuele hooks helpen je bij het vangen van de aandacht van je doelgroep, maar ook bij het versterken van de herinnering aan je merk. Uiteindelijk resulteert dit in meer engagement bij jouw doelgroep, wat ervoor zorgt dat je top of mind blijft bij jouw doelgroep.

Denk aan de wereldberoemde logo's en kleuren; ze roepen direct een merk in gedachten, zonder dat er een woord aan te pas komt. Deze visuele prikkels zorgen voor het creëren van een directe en emotionele reactie bij je doelgroep, wat leidt tot een dieper engagement.

Toch blijft het potentieel van visuele prikkels om merkherkenning en engagement te verhogen vaak onbenut. Dit vormt een probleem, vooral voor KMO's die ernaar streven om top of mind te blijven bij hun klanten of om meer naamsbekendheid te creëren.

Het probleem ligt in het feit dat veel bedrijven deze visuele elementen als bijzaak beschouwen, in plaats van als een integraal onderdeel van hun algehele merkstrategie.

Dit zijn de meest voorkomende problemen die bedrijven ondervinden:

  • Gebrek aan consistentie: Een van de grootste uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen, is het handhaven van consistentie over alle marketingkanalen heen. Dit omvat alles van je website en sociale media tot je fysieke branding en verpakking. Zonder consistentie kunnen klanten verward raken over wie je bent en waarvoor je staat, wat leidt tot een verzwakte merkherkenning en -loyaliteit.
  • Onduidelijke merkidentiteit: Sommige bedrijven hebben moeite met het definiëren van een duidelijke en onderscheidende merkidentiteit. Wat resulteert in visuele elementen die inwisselbaar zijn met die van concurrenten. Zonder een onderscheidende visuele identiteit is het moeilijk om op te vallen in een verzadigde markt.
  • Onderschatting van het visuele: Een andere valkuil is het onderschatten van het belang van visuele branding. Sommige bedrijven negeren hoe krachtig visuele content kan zijn in het aantrekken en behouden van een doelgroep. Visuele inhoud heeft de unieke capaciteit om snel emoties en verbindingen te creëren.

De psychologie achter visuele herkenning

Mensen zijn visueel ingestelde wezens; we verwerken beelden veel sneller dan tekst. Een sterke visuele hook kan binnen enkele seconden een blijvende indruk maken.

Het overslaan van de kans om een visuele identiteit te ontwikkelen die resonantie en herinnering bij je publiek opbouwt, betekent dat je de kans mist om je merk in het geheugen van je klanten te graveren.

Conclusie​

Wil je meer naamsbekendheid, engagement, vertrouwen en conversie? Dan moet je marketing en branding samensmelten.

Marketing en branding werken samen om de zichtbaarheid, het vertrouwen en uiteindelijk het succes van jouw KMO te vergroten.

Onthoud dat het creëren van effectieve hooks voor je doelgroep vereist dat je je verplaatst in de schoenen van je klanten. Probeer hun behoeften en verlangens te begrijpen.

Herinner jezelf eraan dat elk contactpunt met je klant een kans is om je merkverhaal te vertellen en een blijvende indruk achter te laten.

Contacteer ons als je hier hulp bij nodig hebt!

FAQ

Wat kost branding?

De kosten van branding kunnen sterk variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omvang van je bedrijf, de diepte van de brandingstrategie die je wilt implementeren, en of je al dan niet besluit om met professionele branding agency te werken. Beslissen over je waarden en speciale verkoopargumenten hoeft niets te kosten. Maar voor het communiceren van je merkboodschap en -stijl heb je wel een budget nodig. Je moet je merkidentiteit ontwikkelen en die boodschap overbrengen.

Heeft mijn bedrijf branding nodig?

Als je wil dat je bedrijf succesvol is, ja! Branding is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Door je bedrijf op te frissen met memorabele elementen die zijn afgestemd op je doelgroep, kun je naamsbekendheid opbouwen, vertrouwen ontwikkelen en meer klanten aantrekken.

Om de hoeveel tijd moet ik mijn branding opfrissen?

Er is geen vaste regel, maar het is altijd de moeite waard om je branding om de paar jaar te evalueren om er zeker van te zijn dat deze nog steeds in lijn is met je aanbod. Bedrijven evolueren voortdurend in de loop der tijd; het is niet meer dan normaal dat je branding verandert om dit te weerspiegelen. Van een kleine opfrisbeurt tot een complete revisie, het bijwerken van je branding kan een geweldige stimulans zijn.

Waarom mijn branding niet laten uitvoeren via een goedkope platform?

Onthoud dat een merk veel meer is dan alleen een logo. Het is jouw merkverhaal, de uitstraling en de stem van een merk. Een kwalitatief hoogwaardig branding proces omvat marktonderzoek, inzicht in je branche, controleren of handelsnamen en domeinnamen beschikbaar zijn, het maken van een moodboard, het testen van kleurenschema's in verschillende omgevingen... de lijst gaat maar door. Het is ook belangrijk dat jouw merk uniek is in de markt om juridische problemen met handelsmerken of auteursrechten te voorkomen. 

Kan branding daadwerkelijk mijn verkoop stimuleren?

Ja, branding kan de verkoop stimuleren door een sterke emotionele band met de klant te creëren, waardoor vertrouwen en merkloyaliteit ontstaan. Dit onderscheidt je van concurrenten en kan leiden tot een hogere klantbetrokkenheid en uiteindelijk meer aankopen.