fbpx

4 geheimen om jouw brand-awareness te boosten

Brand awareness bepaalt in hoeverre jouw doelgroep vertrouwd is met je merk.

En dat is niet onbelangrijk. Je wil je immers net wat anders gaan profileren dan je concurrenten bij het in de markt zetten van je producten of diensten.
Je uiteindelijke doel? Top-of-mind awareness. Er zijn echter eerst nog wel wat stappen te doorlopen:

  • Brand recognition: dit betekent eigenlijk simpelweg dat men je merk herkent binnen een bepaalde sector of productcategorie (zelfs met een beetje hulp). Deze stap is vrij eenvoudig te bereiken. Hoe meer mensen je bereikt, hoe sneller die mensen je zullen herkennen.
  • Brand recall gaat net een stapje verder. Jouw merk komt spontaan op in het geheugen van de klant wanneer ze aan een bepaald product of dienst denken. Je hoort bij de top-5 merken binnen een bepaalde regio en binnen een bepaalde sector of productgroep.
  • Bij top-of-mind awareness denkt de klant onmiddellijk en als eerste aan jouw merk. Dit wil je natuurlijk bereiken, want zo stromen de klanten binnen.

 

4 basistips om jouw brand awareness te vergroten

Tip 1: be consistent

Een unieke merkidentiteit is niet alleen goed voor je SEO, het helpt ook gewoon om als betrouwbaar en professioneel merk over te komen. Met alle content die je deelt, toon je het authentieke karakter van je merk.

Niet alleen op je website, maar ook op Facebook, Instagram (en al je offline uitingen).

 Tip 2: Wees de expert in jouw categorie

Maak van jouw onderneming de expert in en rondom je vakgebied.

Het respect en vertrouwen van het doelpubliek in je merk zal stapje voor stapje groeien.

Tip 3: Wees net zo waardevol voor je klanten als dat zij voor jou zijn.

Ga in communicatie met je potentiële klanten. Bouw een relatie op. Praat met hen via social media. Blijf jezelf steeds afvragen wat de behoeftes, interesses en zorgen zijn van de mensen binnen je doelgroep.

Je klant stelt zich voortdurend de vraag ‘what’s in it for me?’. Hoe speel jij hierop in?

Maak jezelf beschikbaar en transparant. Communiceer in mensentaal. Informeer en inspireer vanuit de klant, niet vanuit jou als onderneming.

Als je wil dat klanten loyaal aan jou worden, wees dan loyaal ten opzichte van hen.

Tip 4: Zet je SEO op punt

Want het merendeel van de zoekers komt niet verder dan de eerste resultaten van Google page 1…

Een goede SEO-strategie is dan ook van groot belang. Binnen SEO geef je zo relevant mogelijke trefwoorden, meta-tags en title-tags op. Zo tracht je je vindbaarheid op Google te verhogen.

Topposities op Google resulteren in een hogere zichtbaarheid (meer vertoningen, meer kliks en meer verkeer naar je website).

 

Moraal van het brand awareness-verhaal

Wil je jouw product of dienst aan de man brengen? Zorg dan eerst dat de man je merk kent!

Nog meer tips of even pingpongen over jouw brand awareness? Make the first move and give MENTALL a call.

Wij bijten niet (hard)…