fbpx

Tone of voice

Mentall vliegt je er in 450 woorden dwars doorheen.

Je tone of voice is niets anders dan je merktaal

Tone of voice is niet wat je zegt, maar hoe je iets zegt. Het is simpelweg de manier waarop je klanten aanspreekt. Het is jouw unieke stijl van spreken en schrijven. Het is als het ware je ‘merktaal’.
Klinkt allemaal zeer logisch, maar hoe ontwikkel ik zo’n brandvoice voor mezelf?
Dat hoeft niet altijd zo moeilijk te zijn. Om te beginnen, vraag je jezelf een aantal dingen af:

  1. Wat is de persoonlijkheid van mijn onderneming? Wat zijn mijn kernwaarden?
  2. Hoe klink ik momenteel & hoe wil ik klinken?
  3. Wie wil ik bereiken & hoe willen zij aangesproken worden?
  4. Hoe doet de concurrentie het?

En hey…vergeet die laatste niet. De oude consument is immers niet meer. De 21e eeuw-klant heeft eindeloze keuzemogelijkheden & kiest hierbij meer en meer voor de kleine merken. En dit zijn er veel, zeer veel… Hoe kan je er als klein merk dan uitspringen? Simpel! Door te laten zien dat je net wat anders bent dan die concurrenten. Met de juiste woorden, zinnen en met een unieke stem kan je jouw merk een uniek plaatsje in de markt geven.

It’s not what you say, it’s how you say it!

Ben je eruit? Top!

Dan duiken we er nog wat specifieker in. Denk ook weer eens na over het volgende:

  1. Kies ik voor formele of informele aanspreekvormen?
  2. Gebruik ik vakjargon in mijn berichtgeving?
  3. Kies ik voor korte of lange zinnen?
  4. Hoe en hoe vaak gebruik ik humor?

Als je ook deze vragen kan beantwoorden, ligt je tone of voice er al voor een groot deel.
Nu komt een van de belangrijkste aandachtspunten: wees consistent! Gebruik je vastgelegd brandvoice in al je communicatie-uitingen. Niet enkel op social media, maar ook op je website, in mailings, in nieuwsbrieven,…

Vaak is het verstandig te werken met een beknopte huisstijl-gids. Hierin vind je o.a. richtlijnen over hoe je werknemers met de klanten van jouw onderneming communiceren. Een hoofdstukje ‘brandvoice’ kan hierin niet ontbreken! Zo ontstaat er niet enkel een uniforme taal, maar vooral ook een heel erg duidelijke ‘stem’. En precies die stem kan voor jouw onderneming echt het verschil maken.

Misschien heb jij binnen je onderneming wel moeite om de juiste stem te ontwikkelen. Je bent wel top in je core-business, maar hier heb je echt geen kaas van gegeten. Geen probleem. Bij Mentall vinden we onze weg blindelings. Dus….laten we snel koffie drinken en aan de slag gaan met jouw tone of voice!