fbpx

Heeft de klant altijd gelijk?

Het risico van instemmen met alle klanten

Als ondernemer besef je maar al te goed dat je dienstverlening absoluut in het teken staat van je klanten. Je werkt structureel met hun wensen en doelen in het achterhoofd, met de intentie de daarmee samengaande dromen waar te maken. Daarentegen hebben we allemaal minstens één keer een klant ontmoet, die een visie tentoonstelde met nogal wat haken en ogen. Misschien was het einddoel weinig realistisch, of was de manier waarop de klant een doel poogde te behalen ietwat onlogisch. In ieder geval had je als professional direct je twijfels bij deze klant.

Indien je dan meegaat met de wensen van zo’n klant, riskeer je een hoop ellende. Als communicatiebureau kun je bijvoorbeeld geheel de mist in gaan met je werk, omdat de wensen van de klant vanaf het begin al ontoereikend waren. Als copywriter kun je het risico lopen een berg onzin te schrijven, vanwege het gebrek aan gedegen input. Als SEO-specialist kun je geheel de plank misslaan door onjuiste termen te gebruiken, die geheel niet geënt zijn op de correcte doelgroep. Al met al creëert een klant met twijfelachtige doelstellingen logischerwijs een twijfelachtige situatie.

 

Expertise draagt verantwoordelijkheden met zich mee

Wat nu? Moet je een dergelijke klant maar gewoon gelijk geven en beginnen aan een onbegonnen zaak? Ongetwijfeld zal dit aan je knagen. Helemaal niet vreemd! Want jij als professional ziet soms hindernissen en onmogelijkheden, die een klant niet direct opmerkt. Klanten komen vaak helemaal in de wolken aan bij jou als dienstverlener, stellig overtuigd van hun ambities en doelen. Maar deze zijn niet altijd haalbaar. Het is op dat moment jouw taak als expert, om deze klanten te wijzen op eventuele discrepanties in hun denken en streven. In ons geval hebben wij, als experts, zelfs een grote verantwoordelijkheid, om de klant net die richting in te sturen die wél werkt.

 

 

De klant is altijd koning

Maar de klant heeft niet altijd gelijk! Gelijk hebben en koning zijn lijken allicht synoniem aan elkaar, maar zijn dit niet altijd. Een klant kan weliswaar beschikken over een prachtige visie, indien deze praktisch niet haalbaar is dan is het zaak om de klant daar op te wijzen. Iemand een doodlopende weg insturen heeft immers niets met de klant voorop stellen te maken. Integendeel; de klant als koning behandelen betekent dat je je klanten altijd voorziet van de best mogelijke opties en mogelijkheden. En soms druisen deze in tegen zijn of haar visie.

 

Kritiek geven is niet altijd even gemakkelijk, maar het is wel de moeite waard als je een solide eindproduct wilt leveren. Een visie kan op meerdere manieren worden gerealiseerd, het is de taak van een succesvolle ondernemer deze visie bloot te leggen. Mentall gelooft in jouw visie. Wij zullen er altijd alles aan doen om deze te realiseren. Het liefst volgens jouw uitgestippelde pad. Maar als het in onze optiek beter kan, dan laten we je dat op vriendelijke wijze weten. Zodat jouw dromen alsnog worden behaald. Er leiden meer wegen naar Rome, samen vinden we de juiste!

Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, wij zetten graag alle mogelijkheden voor je op een rij.