fbpx

7 SEO-tips die je naar de eerste positie op Google leiden

SEO, Search Engine Optimalisation. Een mond vol. Een buzz-woord ook. Iedereen heeft het erover. Zoekmachine optimalisatie, noemt Wikipedia het. Of meer: ‘SEO is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine’. 

Zoekmachines zoals Google, Bing, enz… kennen een bepaalde waarde toe aan je website. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten vallen onder SEO.

 

Hoe kan SEO jouw onderneming laten groeien?

Het antwoord lijkt ons bij Mentall even logisch als de vraag.

Als ondernemer wil je groeien. Je wil leads binnenhalen en/of producten verkopen. Wel, dan heb je bezoekers nodig op je website.

Wat een bezoeker vaak doet vooraleer die op je website komt? Googelen (ja, dat is echt wel een werkwoord). Iedereen doet het. We zoeken op het internet naar een bepaald product of een bepaalde dienst door gebruik te maken van zoekmachines.

Op Google (maar ook Bing) zijn de zoekresultaten onderverdeeld in 2 categorieën: betaalde advertenties & organische zoekresultaten. Bij die laatste wil jij als onderneming op de eerste plaats komen. En dat doe je door een goede SEO-strategie. Eentje die ook nog eens heerlijk gratis is!

“Een website bouwen zonder SEO-strategie is zoals een weg bouwen zonder wegwijzers”

Waarschijnlijk heb jij als ondernemer reeds een SEO-basis. Mentall geeft je 7 SEO-tips die je misschien nog niet kende…

 

 

7 tips die je naar de eerste positie op Google leiden!

1. Optimaliseer je afbeeldingen

Een afbeelding is veel meer dan gewoon wat ‘aankleding’ op je pagina. Een afbeelding geeft richting, maakt iets visueel duidelijk of trekt de aandacht. Het is niet voor niets dat mensen veel sneller doorklikken  op artikels met afbeeldingen.

Voorzie elke afbeeldingen op je website steeds van de juiste alt-tekst, titel en omschrijving (waarin je het belangrijkste zoekwoord verwerkt). Zo vertel je Google waar je afbeeldingen over gaan. En daar houdt Google van. En dus leer je Google ook van jou te houden.

 2. Is je content niet te kort?

Hoe langer bezoekers op je website blijven, hoe relevanter Google je webstek vindt. Bezoekerstijd is immers een indicatie voor de zoekmachines dat je content die je aanbiedt van goede kwaliteit is. Langere content heeft hiernaast ook nog eens een grotere kans om hoog op de ranking te komen dan pagina’s met slechts 300-400 woorden.

Creëer dus sowieso enkele artikels die je kan beschouwen als ‘cornerstone content’: lange artikels van meer dan 2000 woorden die een onderwerp net iets uitvoeriger behandelen dan gewoonlijk.

3. Besteed aandacht aan je menu-structuur

Hoe beter de structuur van je website, hoe beter Google begrijpt waar je website over gaat, en hoe hoger je SEO-score uiteraard.

Bovendien is je website hierdoor heerlijk helder voor je bezoekers. Hij begrijpt heel eenvoudig hoe je website in elkaar steekt en waar hij alles kan vinden. Gevolg: een dalend afhaak-gedrag & een stijgende terugkeer-houding (en dus een trede hoger op de relevantieladder van Google)!

4. Maak je content gemakkelijk leesbaar

Online hebben mensen de neiging om tekst te scannen in plaats van zeer uitvoerig te lezen. Speel hier steeds op in.

Vermijd grote stukken doorlopende tekst & voorzie een duidelijke structuur van koppen, subkoppen, opsommingstekens en vetgedrukte letters voor de meest relevante gedeelte van je tekst.

Maak je inhoud levendig. Gebruik afbeeldingen, infographics,… om je lezer visueel optimaal te prikkelen.

En euh…vergeet je zoekwoorden niet. Je schrijf voor mensen, maar je optimaliseert voor zoekmachines!

Hoe je jouw teksten makkelijk verteerbaar schrijft? https://elsbrouwer.nl/vijf-snelle-tips-voor-het-scanbaar-maken-van-je-webteksten/

5. Neem externe links op in je content

Het mooie aan de online-wereld is dat alles met elkaar is verbonden. Of toch alvast zou moeten zijn. Google houdt ervan wanneer je op jouw website relevante koppelingen legt met kwalitatieve content op andere websites. Uiteraard moeten de websites waarnaar je links wel waardevolle pagina’s zijn.

Artikels met externe links scoren veel hoger in zoekmachines dan artikelen zonder externe links.

“MENTALL maakt jouw pagina 100% SEO-proof”

6. Social Media

Aanwezigheid op social media heeft geen directe impact op je ranglijst. Ziezo, we hebben het gezegd…

Het is echter wel zo dat social media het verkeer naar je website (en je reputatie in het algemeen) heel erg kunnen vergroten!

Bovendien, hoe zichtbaarder je inhoud op sociale media is, hoe groter de kans dat mensen deze delen via blogposts, forums en andere kanalen, waardoor je linkprofiel vanzelfsprekend toeneemt.

7. Gebruik je meta-description

Neem na het aanmaken van je title-tag (met je keyword aan het begin ervan) ook tijd voor het schrijven van een meta-description voor elke pagina.

Ook hier kan het van belang zijn dat je zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden aan het begin van de omschrijving staat.

De meta-desciption gebruik je tegelijkertijd om gebruikers van de zoekmachine aan te sporen je website te bezoeken. Met een leuke wervende tekst verleidt je potentiële bezoekers als het ware om door te klikken naar je website. Optimale lengte is 150-160 tekens.

Je honger is nog steeds niet gestild? Check dan de startersgids voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van Google via https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=nl

 

Frustrerend…

Ken je wel wat van SEO, maar blijft je pagina toch hangen op pagina 3 van Google? Frustrerend! Misschien kunnen wij je frustratie voor een stukje wegnemen…