fbpx

Gratis Advies geven?

Waarom zou je als specialist je beste advies gratis weggeven?

Om je business goed weg te kunnen zetten moet je laten zien wat je in huis hebt. Een webdesigner kan zijn services alleen verkopen als zijn eigen website van uitstekende kwaliteit is. Hetzelfde geldt als je jouw diensten; de content van jouw online uitingen moet van hoge kwaliteit zijn. En waar bestaat die content dan uit? Advies!

 

Gratis Advies aan potentiële betalende klanten

Dat klinkt tegenstrijdig maar het zal blijken dat dat wel meevalt. Ten eerste: Het feit dat je gratis advies weggeeft betekent niet dat je de onderliggende kennis kwijt bent. Je hebt alleen iemand anders deelgenoot gemaakt van deze kennis. Daarnaast heb je dat op de meest efficiënte en schaalbare manier gedaan die mogelijk is: online. Met een minimale effort bereik je een oneindig aantal potentiële klanten.

Is er een alternatief? Nee eigenlijk niet. Bekijk het van de andere kant: Wat nu als je in jouw online uitingen slechts algemene, niet ter zake doende, kennis deelt. De kwaliteit van deze kennis is ondermaats en het enige dat je hiermee bewerkstelligt is dat je jouw business afschildert als één van dertien uit een dozijn. De kans dat lezers je op basis van jouw blogs en artikelen inhuren is erg klein. Ze zullen ook zeker jouw content niet delen of liken, en het enige dat je bereikt hebt is dat je jouw reputatie schade hebt toegebracht.

Het andere alternatief is: niets delen, maar daarmee verlies je in feite je meest lucratieve marketing mogelijkheid.

 

Waarom betalen als je het advies ook gratis kunt krijgen?

Er is zeker een categorie mensen die zullen zeggen: dankjewel! En ze gaan met jouw gratis advies aan de haal. Om deze groep hoef je je het minst zorgen te maken: Dit zijn nl. geen potentiële klanten: zij zullen nooit betalen voor jouw advies.

De andere twee groepen zijn veel interessanter:

  1. Potentiële klanten die de competentie en capaciteit hebben om jouw advies ter harte te nemen. Ze zullen hier in eerste instantie zelf mee aan de slag gaan, maar zullen de kwaliteit van het advies waarderen en zeer waarschijnlijk jouw advies, en toekomstige online uitingen delen en liken.
  2. De laatste groep zijn klanten die het ontbreekt aan tijd en/of mensen om ook iets te doen met jouw advies. Zij herkennen de kwaliteit van jouw advies en onderschrijven jouw expertise. Dit zijn jouw nieuwe opdrachtgevers. Daarnaast zullen ze het ook zeker niet laten om jouw content te delen en te liken.

 

Gratis Advies: een boost voor jouw marketing

Eigenlijk is het weggeven van je beste adviezen dus een exponentiële impuls voor jouw omzet en dus een no-brainer. Je artikelen worden gewaardeerd en, doordat ze gedeeld worden, gelezen door een groeiend aantal potentiële klanten. Doordat het aantal referenties naar jouw content stijgt, ga je stijgen in de zoekmachines, en zal je content dus ook steeds makkelijker gevonden worden. Als je het dus goed doet kun je jezelf als expert op jouw vakgebied gaan positioneren, met alle positieve gevolgen van dien.