fbpx

In 7 stappen een Contentstrategie die werkt!

Vandaag gaan we net wat dieper. Want hoe pak je dat aan? Hoe ga je hiermee aan de slag? Hoe zorg je voor de juiste content en vooral, hoe zorg je dat deze content ook daadwerkelijk jouw doelgroep bereikt?

Ontwikkel steeds een plan van aanpak en een strategie voor je Content Marketing. En dat hoeft niet altijd zo moeilijk te zijn.

Wat zijn je kennisgebieden?

Je maakt content over wat je weet en over wat je doet. Zoek je kennisgebieden.

Elke organisatie heeft volgens mij vier duidelijke kennisgebieden, dit zijn:

  • Wat weet je? Wat weet je over je vak? Welke kennis heb je als organisatie?
  • Wat doe je? Welke diensten en producten lever je?
  • Wat heb je al gedaan? Welke uitdagingen heb je gehad en hoe heb je dit aangepakt?
  • Wat is jouw visie op de markt? Je hebt ideeën hoe de toekomst voor jouw markt eruit ziet, maar ook over hoe die markt nu is. Dat is wat jou onderscheidt van je concurrenten.

Houdt deze 4 kerngebieden steeds in je achterhoofd. Denk na over deze vier gebieden en je zult voldoende inspiratie krijgen voor het creëren van content.

Plan van aanpak

Ok. Nu gaan we echt aan de slag. Misschien helpt volgend stappenplan je wel om structuur te krijgen in je hoofd…en in je content.

Stap 1: Kennis verzamelen

Breng al je kennis in kaart. Soms ligt die bij jou, soms ligt die bij andere mensen in je organisatie. Ga graven en kijk wie welke expertise in huis heeft.

Je wil immers alle expertises van je onderneming naar voor laten komen in je content. Zo weet je doelgroep ook meteen perfect wat jullie doen en wat jullie goed kunnen.

Stap 2: creatieproces

We gaan de kennis omzetten in content. Dat doe je bijvoorbeeld in een blog. Soms kan ook video een goede keuze zijn om zaken nog duidelijk over te brengen zijn.

Let op: content creëren is niet voor iedereen weggelegd. Je schrijft immers voor je doelgroep waardoor je op een ‘lager’ niveau denken EN creëren.

Lukt dit je niet zo goed? Laat je content maken door iemand die hierin gespecialiseerd is. Misschien zijn dat je communicatiemedewerkers. Misschien is wat wel een extern bureau.

Stap 3: strikje rond de content

En je content is klaar.

Nu gaan we deze nog netjes verpakken. Een goede titel, een aantrekkelijke lay-out, een uitnodigende intro en passende afbeeldingen.

Allemaal dingetjes die het voor je doelgroep aantrekkelijk en uitnodigend maken.

 ‘Kies jij voor hard roepen of vertel je een overtuigend verhaal?’

Stap 4: publiceren

Je content kan live. Publiceer deze bij voorkeur op je eigen website. Je wil door je content immers niet alleen je expertstatus verhogen, maar ook mensen lokken naar je website. Eens ze hier zijn probeer je ze zo verder door je aanbod te loodsen.

Plaats je een video op Youtube. Goed plan. Probeer deze dan wel weer te embedden op je website, zodat je je doelgroep daarheen kan leiden.

Stap 5: verpreiden

Social media. Social media. Social media!

Facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, Istangram… Verspreid via je business account, maar laat je medewerkers ook alles delen op hun persoonlijke accounts.

Wist je dat je door social advertising precies die doelgroep kan bereiken die je wenst?

Stap 6: Interactie

Goede content wordt gedeeld, maar lokt ook reacties uit. Mensen die je bedanken voor je content, die het er volledig mee eens zijn en mensen die het totaal niks vinden. Of mensen die om verduidelijking vragen. Ga steeds de interactie aan. Zowel op sociale media als op de website waar de content staat.

Deze dialoog is belangrijk.

Stap 7: Meten is weten!

Krijg inzicht in hoe vaak mensen doorklikken. Hoeveel deelacties zijn er? Hoe reist de doelgroep na het zien van je content verder door je website?

Zo kan je volgende keer opnieuw aan de slag, maar net weer wat effectiever.

Mentall staat je graag bij in elke fase van het proces.

Heb je een interessante bijdrage die je wilt delen met je doelgroep? Dan zorgen wij ervoor dat het bij precies de juiste doelgroep terecht komt.

Heb je nog helemaal niet, maar wil je toch graag aan de slag? Ook hiermee kunnen we je helpen, met jouw input creëren we samen unieke content. Zo vergroot ook jij je expertstatus en lok je mensen naar je toe.

Zin in een mega-zot Content Marketing project. Geef ons een belletje, of contacteer ons!